
De kracht van bloembollen:
Keukenhof verwelkomt ruim 1,4 miljoen internationale bezoekers
Interview
Wie Henk de Mooij, Manager Parkbeheer Keukenhof
en Niels Mulder, eigenaar Unex Inc. (Unex)
Waar Lisse
Wat De kracht van bloembollen
Keukenhof trok in 2025 in 7,5 week tijd ruim 1,4 miljoen bezoekers uit alle windstreken ter wereld en scoorde miljoenen likes op social media. Cijfers waar de allerbekendste influencers alleen maar van kunnen dromen en waar de sector trots op mag zijn. Henk de Mooij, manager Parkbeheer van Keukenhof, en Niels Mulder, eigenaar van exportbedrijf Unex en een van Keukenhof-inzenders van bollen en vaste planten, zijn het er dan ook over eens. Keukenhof laat ieder jaar weer zien hoe groot de aantrekkingskracht van bolbloemen is op mensen. Henk: “Het blijft een feest om te zien dat mensen in extase door ons park lopen, volop genietend van de bolbloemen en al het andere moois wat we laten zien. De positieve energie die mensen uit onze producten halen is uniek en werkt aanstekelijk. Wij willen graag de kracht van bloemen laten zien aan onze bezoekers. Iedereen die een voetstap in Keukenhof zet, ziet, hoort en voelt wat dat betekent.”
Niels vult daarop aan: “De meerwaarde van Keukenhof is evident. Het park is onze etalage naar de wereld. Maar ook binnen onze sector speelt Keukenhof een belangrijke rol. Alle ketenpartijen, veredelaars, telers en exporteurs, die bollen mogen leveren werken naast elkaar en met elkaar naar de opening toe. Er ontstaat saamhorigheid en trots. Keukenhof verbindt.”

Henk de Mooij
-
Keukenhof, gelegen in Lisse, is internationaal erkend als hét voorjaarsbloemenevenement van Nederland. Met meer dan 7 miljoen bloembollen die jaarlijks met de hand worden geplant, vormt het park een levend showroommodel van de Nederlandse bollensector. Keukenhof fungeert niet alleen als toeristische trekpleister met jaarlijks zo’n 1,4 miljoen bezoekers uit meer dan 100 landen, maar ook als een platform waar kwekers hun veredelingsprestaties presenteren aan een breed publiek.
Het park onderscheidt zich door de thematische aanleg, innovatieve presentaties en de samenwerking met ruim honderd bollenkwekers en exporteurs die met hun product-inzendingen Keukenhof tot bloei brengen. Voor professionals in de toerisme-, tuinbouw- en evenementenbranche is Keukenhof een prachtig visitekaartje.
Henk de Mooij werkt sinds 2013 als Manager Parkbeheer bij Keukenhof. Hij is verantwoordelijk voor o.a. het beheer van het park, verkeer en veiligheid. Daarvoor werkte hij ruim dertig jaar in diverse functies bij bloemenveiling Royal FloraHolland (locatie Rijnsburg). -
“Voor mij zijn dat de mensen achter en voor de producten. Ik heb sowieso veel met de mensen die het allermooiste product van de wereld maken; ik kom zelf ook uit zo’n nest. Maar ik heb ook veel met de bezoekers van Keukenhof die zo zichtbaar genieten van al het moois dat onze sector te bieden heeft.”
Niels Mulder
-
Unex is gespecialiseerd in de export van bollen, knollen, vaste planten en concepten aan klanten in Amerika, Azië en Europa. Het in Voorhout gevestigde bedrijf mag groothandelaren, broeiers, postorderbedrijven, retailers en landschapsarchitecten tot haar klantenkring rekenen. Niels is de tweede generatie in het bedrijf. Hij volgde in 2006 zijn vader op die in 1976 startte met de export naar Amerika.
Niels: Ik ben er trots op wat we als familiebedrijf door de jaren heen hebben opgebouwd. Veel van onze medewerkers werken al jarenlang bij ons en dragen actief bij aan de waarden en dienstverlening van ons bedrijf. Dankzij hun inzet kunnen wij onze organisatie blijven aanpassen aan de voortdurend veranderende marktomstandigheden. Maar ook de telers met wie we al jarenlang werken dragen daaraan bij. Ik ben dankbaar dat ik hun producten internationaal mag vertegenwoordigen.”
-
“Ik vind het prachtig wat we met een vrij kleine sector wereldwijd teweegbrengen, bij onze klanten maar zeker ook bij consumenten. Alle bedrijven, kennis en ervaring die je in andere landen tegenkomt, zijn allemaal te herleiden tot ons landje. Daar mogen we echt trots op zijn.”
Verbinding en samenwerking zijn belangrijker dan ooit
Juist die verbinding is in de bollensector nu belangrijker dan ooit. Ook daarover zijn Henk en Niels het eens. Niels: “Het is topsport om te ondernemen in een wereld waarin alles aan verandering onderhevig is: de wet- en regelgeving, middelen en technieken en de opinies in maatschappij. Als je daarop wilt blijven anticiperen, of sterker nog op vooruit wilt lopen, heb je elkaar hard nodig.” Henk vult aan: “Tegelijkertijd is de prijs voor een bos tulpen – rekening houdend met de inflatie – ongeveer gelijk aan die van veertig jaar geleden. Ketenpartijen kunnen en willen niet anders dan investeren in efficiency en duurzaamheid: ze willen het goed doen, voor alle partijen. Ik zie dat de intrinsieke motivatie om te verduurzamen in de sector groot is.”
“Duurzaamheid is overal ter wereld belangrijk, maar onze internationale klanten zoeken dat veel meer in innovaties in bijvoorbeeld de logistiek, verpakkingen en energie. Onze producten beoordelen ze nog steeds op hun merites: als een natuurlijk product dat nergens zo goed en duurzaam geteeld wordt als hier in Nederland.”
Stip op de horizon, minder vrijblijvende afspraken
Onderling kunnen de ketenpartijen veel van elkaar leren. Toekomst Bollenvak kan die kennisdeling stimuleren, faciliteren en versnellen. Daar horen wat Henk en Niels betreft ook minder vrijblijvende afspraken bij. Het is belangrijk dat er in de sector een stip op de horizon gezet wordt inclusief een weg ernaar toe die – als het moet directief – wordt bepaald. Henk: “Neem bijvoorbeeld certificering, een belangrijke ‘license to produce and deliver’ voor de sector. Er zijn veel soorten en varianten certificering. Prima als Toekomst Bollenvak hierin een keuze maakt en invoering afspreekt: dit gaan we doen, hier gaan we voor met elkaar.”
Daarnaast wordt het steeds belangrijker om in de keten als één partij naar buiten te treden om te laten zien wat er in de bollensector gebeurt. Henk: “We kunnen en moeten ons vasthouden aan de feiten: de innovatiekracht in onze sector is groot. Er zijn ontzettend veel voorbeelden van innovaties en veranderde werkwijzen die leiden tot minder impact op onze leefomgeving. We hebben een goed, onderbouwd verhaal te vertellen.” Niels: “En daarmee moeten we de dialoog opzoeken met externen en andere sectoren in plaats van elkaar binnen de sector te overtuigen van ons gelijk.”
-
Niels zou het liefst zien dat de partijen in de bollensector ook letterlijk bij elkaar komen, op een fysieke plek. Niels: “Het wordt nog makkelijker om samen te werken als we bij elkaar onder één dak zitten. Niet alleen de KAVB en Anthos maar ook de veredeling, de bemiddeling, keuringsdiensten, sectorcommunicatie, onderzoeksinstellingen, opleidingen, startups in onze sector enzovoorts. Ik weet zeker dat we dan nog grotere stappen kunnen zetten, en dat we veel beter zichtbaar zijn voor de buitenwereld. We zijn een kleine groene sector in ons land, maar we worden wereldwijd wel het meest gezien en geroemd om onze producten, en zijn de absolute koploper in de wereldmarkt.”
-
Dat andere landen de Nederlandse bollensector heel hoog hebben zitten, ervaart Niels als eigenaar van bollenexportbedrijf Unex iedere dag. Hij is gespecialiseerd in de export naar Amerika, waar Unex vier eigen inpak- en verwerkingslocaties heeft en intensief samenwerkt met een andere, vijfde locatie. Hij ervaart daar dezelfde ‘bolbloemengekte’ als in Keukenhof. Niels: “De vraag naar bolboemen (droogverkoop en verkoop broeierij) blijft groeien. En iedereen, echt iedereen kijkt op tegen de teeltkennis- en methoden in Nederland. Duurzaamheid is overal belangrijk, maar onze internationale klanten zoeken dat veel meer in innovaties in bijvoorbeeld de logistiek, verpakkingen en energie. Onze producten beoordelen ze nog steeds op hun merites: als een natuurlijk product dat nergens zo goed en duurzaam geteeld wordt als hier in Nederland.”
-
Net als Keukenhof investeert Unex op allerlei manieren aan de verduurzaming van hun werkprocessen. Ook voor deze bedrijven is dat geen vraag meer, maar een vanzelfsprekendheid: meermalig fust, duurzame verpakkingen, warmtepompen, zonnepanelen, en – in het geval van Unex – ook batterijen voor de opslag van groene energie. Keukenhof kiest er daarnaast bijvoorbeeld voor om van alle Nederlandse biologische telers producten te laten zien aan het grote publiek. Ook wordt er gewerkt aan het verminderen van het gebruik van gewasbescherming in de bloemententoonstelling. Henk: “In het afgelopen seizoen hebben we alleen biologische middelen gebruikt. Minimaal, want de ziektedruk was laag. Dat zegt ook iets over de kwaliteit en de weerbaarheid van de soorten die we showen.”
-
Keukenhof draagt indirect ook bij aan innovatie en verduurzaming van de bollensector door onder andere de organisatie van het jaarlijkse Nationaal Bloembollen Congres en door het beschikbaar stellen van een innovatiefonds. Henk: “Een deel van onze inkomsten investeren we in de ontwikkeling van het vak. Zo hebben we een programma dat ‘ondernemers in de lead’ heet. We inventariseren waar telers in hun werkproces tegenaan lopen. Voor de uitdagingen die het vaakst genoemd worden, financieren we onder andere onderzoeken en praktijktesten. Er is bijvoorbeeld aan een nieuwe bollenpelmachine gewerkt en met onze steun wordt er onderzoek gedaan naar oplossingen voor tulpengalmijt. Ook zijn wij partner van Toekomst Bollenvak.” Niels besluit: “Het is misschien niet altijd zichtbaar voor iedereen, maar Keukenhof fungeert als een belangrijke katalysator door de dingen die in ons vak nog beter kunnen, net dat zetje te geven dat ze nodig hebben.”
“Keukenhof draagt indirect ook bij aan innovatie en verduurzaming van de bollensector door onder andere de organisatie van het jaarlijkse Nationaal Bloembollen Congres en door het beschikbaar stellen van een innovatiefonds.”
















“Het is misschien niet altijd zichtbaar voor iedereen, maar de Keukenhof fungeert als een belangrijke katalysator door de dingen die in ons vak nog beter kunnen, net dat zetje te geven dat ze nodig hebben.”
Samengevat
-
Meermalig fust
Duurzame verpakkingen
Warmtepompen
Zonnepanelen - in geval van Unex ook batterijen voor de opslag van groene energie
Show met producten van alle biologische telers
Afgelopen seizoen; alleen inzet van biologische middelen in Keukenhof
-
Keukenhof is etalage sector naar de wereld
Organisatie Nationaal Bloembollen Congres
Innovatiefonds beschikbaar gesteld door Keukenhof met daarin onder andere programma ‘ondernemers in de lead’
