Weefselkweek biedt Markglory versnelling en meerwaarde in de veredeling van hyacinten.

Interview

Wie Robin van Haaster en Jan-Karel Apeldoorn (Markglory) en Arjan van der Lans en Stephan van der Vegt (Hobaho)
Waar Lisse
Wat Weefselkweek biedt versnelling en meerwaarde in de veredeling. (Veredelingstraject hyacint was vroeger zo’n 20 a 25 jaar en dat is nu ongeveer 14 jaar)

Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst. Deze wordt later vervangen door de uiteindelijke tekst, die nu nog niet bekend is. De faketekst is dus een tekst die eigenlijk nergens over gaat. Het grappige is, dat mensen deze toch vaak lezen. Zelfs als men weet dat het om een faketekst gaat, lezen ze toch door.

Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst. Deze wordt later vervangen door de uiteindelijke tekst, die nu nog niet bekend is. De faketekst is dus een tekst die eigenlijk nergens over gaat. Het grappige is, dat mensen deze toch vaak lezen. Zelfs als men weet dat het om een faketekst gaat, lezen ze toch door. Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst. Deze wordt later vervangen door de uiteindelijke tekst, die nu nog niet bekend is. De faketekst is dus een tekst die eigenlijk nergens over gaat. Het grappige is, dat mensen deze toch vaak lezen. Zelfs als men weet dat het om een faketekst gaat, lezen ze toch door.

Robin van Haaster

  • Keukenhof, gelegen in Lisse, is internationaal erkend als hét voorjaarsbloemenevenement van Nederland. Met meer dan 7 miljoen bloembollen die jaarlijks met de hand worden geplant, vormt het park een levend showroommodel van de Nederlandse bollensector. Keukenhof fungeert niet alleen als toeristische trekpleister met jaarlijks zo’n 1,4 miljoen bezoekers uit meer dan 100 landen, maar ook als een platform waar kwekers hun veredelingsprestaties presenteren aan een breed publiek.

    Het park onderscheidt zich door de thematische aanleg, innovatieve presentaties en de samenwerking met ruim honderd bollenkwekers en exporteurs die met hun product-inzendingen Keukenhof tot bloei brengen. Voor professionals in de toerisme-, tuinbouw- en evenementenbranche is Keukenhof een prachtig visitekaartje.

    Henk de Mooij werkt sinds 2013 als Manager Parkbeheer bij Keukenhof. Hij is verantwoordelijk voor o.a. het beheer van het park, verkeer en veiligheid. Daarvoor werkte hij ruim dertig jaar in diverse functies bij bloemenveiling Royal FloraHolland (locatie Rijnsburg).

  • “Voor mij zijn dat de mensen achter en voor de producten. Ik heb sowieso veel met de mensen die het allermooiste product van de wereld maken; ik kom zelf ook uit zo’n nest. Maar ik heb ook veel met de bezoekers van Keukenhof die zo zichtbaar genieten van al het moois dat onze sector te bieden heeft.”

Robin van Haaster

  • Keukenhof, gelegen in Lisse, is internationaal erkend als hét voorjaarsbloemenevenement van Nederland. Met meer dan 7 miljoen bloembollen die jaarlijks met de hand worden geplant, vormt het park een levend showroommodel van de Nederlandse bollensector. Keukenhof fungeert niet alleen als toeristische trekpleister met jaarlijks zo’n 1,4 miljoen bezoekers uit meer dan 100 landen, maar ook als een platform waar kwekers hun veredelingsprestaties presenteren aan een breed publiek.

    Het park onderscheidt zich door de thematische aanleg, innovatieve presentaties en de samenwerking met ruim honderd bollenkwekers en exporteurs die met hun product-inzendingen Keukenhof tot bloei brengen. Voor professionals in de toerisme-, tuinbouw- en evenementenbranche is Keukenhof een prachtig visitekaartje.

    Henk de Mooij werkt sinds 2013 als Manager Parkbeheer bij Keukenhof. Hij is verantwoordelijk voor o.a. het beheer van het park, verkeer en veiligheid. Daarvoor werkte hij ruim dertig jaar in diverse functies bij bloemenveiling Royal FloraHolland (locatie Rijnsburg).

  • “Voor mij zijn dat de mensen achter en voor de producten. Ik heb sowieso veel met de mensen die het allermooiste product van de wereld maken; ik kom zelf ook uit zo’n nest. Maar ik heb ook veel met de bezoekers van Keukenhof die zo zichtbaar genieten van al het moois dat onze sector te bieden heeft.”

Robin van Haaster

  • Keukenhof, gelegen in Lisse, is internationaal erkend als hét voorjaarsbloemenevenement van Nederland. Met meer dan 7 miljoen bloembollen die jaarlijks met de hand worden geplant, vormt het park een levend showroommodel van de Nederlandse bollensector. Keukenhof fungeert niet alleen als toeristische trekpleister met jaarlijks zo’n 1,4 miljoen bezoekers uit meer dan 100 landen, maar ook als een platform waar kwekers hun veredelingsprestaties presenteren aan een breed publiek.

    Het park onderscheidt zich door de thematische aanleg, innovatieve presentaties en de samenwerking met ruim honderd bollenkwekers en exporteurs die met hun product-inzendingen Keukenhof tot bloei brengen. Voor professionals in de toerisme-, tuinbouw- en evenementenbranche is Keukenhof een prachtig visitekaartje.

    Henk de Mooij werkt sinds 2013 als Manager Parkbeheer bij Keukenhof. Hij is verantwoordelijk voor o.a. het beheer van het park, verkeer en veiligheid. Daarvoor werkte hij ruim dertig jaar in diverse functies bij bloemenveiling Royal FloraHolland (locatie Rijnsburg).

  • “Voor mij zijn dat de mensen achter en voor de producten. Ik heb sowieso veel met de mensen die het allermooiste product van de wereld maken; ik kom zelf ook uit zo’n nest. Maar ik heb ook veel met de bezoekers van Keukenhof die zo zichtbaar genieten van al het moois dat onze sector te bieden heeft.”

Robin van Haaster

  • Keukenhof, gelegen in Lisse, is internationaal erkend als hét voorjaarsbloemenevenement van Nederland. Met meer dan 7 miljoen bloembollen die jaarlijks met de hand worden geplant, vormt het park een levend showroommodel van de Nederlandse bollensector. Keukenhof fungeert niet alleen als toeristische trekpleister met jaarlijks zo’n 1,4 miljoen bezoekers uit meer dan 100 landen, maar ook als een platform waar kwekers hun veredelingsprestaties presenteren aan een breed publiek.

    Het park onderscheidt zich door de thematische aanleg, innovatieve presentaties en de samenwerking met ruim honderd bollenkwekers en exporteurs die met hun product-inzendingen Keukenhof tot bloei brengen. Voor professionals in de toerisme-, tuinbouw- en evenementenbranche is Keukenhof een prachtig visitekaartje.

    Henk de Mooij werkt sinds 2013 als Manager Parkbeheer bij Keukenhof. Hij is verantwoordelijk voor o.a. het beheer van het park, verkeer en veiligheid. Daarvoor werkte hij ruim dertig jaar in diverse functies bij bloemenveiling Royal FloraHolland (locatie Rijnsburg).

  • “Voor mij zijn dat de mensen achter en voor de producten. Ik heb sowieso veel met de mensen die het allermooiste product van de wereld maken; ik kom zelf ook uit zo’n nest. Maar ik heb ook veel met de bezoekers van Keukenhof die zo zichtbaar genieten van al het moois dat onze sector te bieden heeft.”

Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven

Juist Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst. Deze wordt later vervangen door de uiteindelijke tekst, die nu nog niet bekend is. De faketekst is dus een tekst die eigenlijk nergens over gaat. Het grappige is, dat mensen deze toch vaak lezen. Zelfs als men weet dat het om een faketekst gaat, lezen ze toch door. Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst. Deze wordt later vervangen door de uiteindelijke tekst, die nu nog niet bekend is. De faketekst is dus een tekst die eigenlijk nergens over gaat. Het grappige is, dat mensen deze toch vaak lezen. Zelfs als men weet dat het om een faketekst gaat, lezen ze toch door.

Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst. Deze wordt later vervangen door de uiteindelijke tekst, die nu nog niet bekend is. De faketekst is dus een tekst die eigenlijk nergens over gaat. Het grappige is, dat mensen deze toch vaak lezen. Zelfs als men weet dat het om een faketekst gaat, lezen ze toch door.
— Stephan van der Vegt

Tussenkop

Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst. Deze wordt later vervangen door de uiteindelijke tekst, die nu nog niet bekend is. De faketekst is dus een tekst die eigenlijk nergens over gaat. Het grappige is, dat mensen deze toch vaak lezen. Zelfs als men weet dat het om een faketekst gaat, lezen ze toch door.

Tussenkop
DDit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst. Deze wordt later vervangen door de uiteindelijke tekst, die nu nog niet bekend is. De faketekst is dus een tekst die eigenlijk nergens over gaat. Het grappige is, dat mensen deze toch vaak lezen. Zelfs als men weet dat het om een faketekst gaat, lezen ze toch doorDit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst. Deze wordt later vervangen door de uiteindelijke tekst, die nu nog niet bekend is. De faketekst is dus een tekst die eigenlijk nergens over gaat. Het grappige is, dat mensen deze toch vaak lezen. Zelfs als men weet dat het om een faketekst gaat, lezen ze toch door.

  • Niels zou het liefst zien dat de partijen in de bollensector ook letterlijk bij elkaar komen, op een fysieke plek. Niels: “Het wordt nog makkelijker om samen te werken als we bij elkaar onder één dak zitten. Niet alleen de KAVB en Anthos maar ook de veredeling, de bemiddeling, keuringsdiensten, sectorcommunicatie, onderzoeksinstellingen, opleidingen, startups in onze sector enzovoorts. Ik weet zeker dat we dan nog grotere stappen kunnen zetten, en dat we veel beter zichtbaar zijn voor de buitenwereld. We zijn een kleine groene sector in ons land, maar we worden wereldwijd wel het meest gezien en geroemd om onze producten, en zijn de absolute koploper in de wereldmarkt.”

  • Dat andere landen de Nederlandse bollensector heel hoog hebben zitten, ervaart Niels als eigenaar van bollenexportbedrijf Unex iedere dag. Hij is gespecialiseerd in de export naar Amerika, waar Unex vier eigen inpak- en verwerkingslocaties heeft en intensief samenwerkt met een andere, vijfde locatie. Hij ervaart daar dezelfde ‘bolbloemengekte’ als in Keukenhof. Niels: “De vraag naar bolboemen (droogverkoop en verkoop broeierij) blijft groeien. En iedereen, echt iedereen kijkt op tegen de teeltkennis- en methoden in Nederland. Duurzaamheid is overal belangrijk, maar onze internationale klanten zoeken dat veel meer in innovaties in bijvoorbeeld de logistiek, verpakkingen en energie. Onze producten beoordelen ze nog steeds op hun merites: als een natuurlijk product dat nergens zo goed en duurzaam geteeld wordt als hier in Nederland.”

  • Net als Keukenhof investeert Unex op allerlei manieren aan de verduurzaming van hun werkprocessen. Ook voor deze bedrijven is dat geen vraag meer, maar een vanzelfsprekendheid: meermalig fust, duurzame verpakkingen, warmtepompen, zonnepanelen, en – in het geval van Unex – ook batterijen voor de opslag van groene energie. Keukenhof kiest er daarnaast bijvoorbeeld voor om van alle Nederlandse biologische telers producten te laten zien aan het grote publiek. Ook wordt er gewerkt aan het verminderen van het gebruik van gewasbescherming in de bloemententoonstelling. Henk: “In het afgelopen seizoen hebben we alleen biologische middelen gebruikt. Minimaal, want de ziektedruk was laag. Dat zegt ook iets over de kwaliteit en de weerbaarheid van de soorten die we showen.”

  • Keukenhof draagt indirect ook bij aan innovatie en verduurzaming van de bollensector door onder andere de organisatie van het jaarlijkse Nationaal Bloembollen Congres en door het beschikbaar stellen van een innovatiefonds. Henk: “Een deel van onze inkomsten investeren we in de ontwikkeling van het vak. Zo hebben we een programma dat ‘ondernemers in de lead’ heet. We inventariseren waar telers in hun werkproces tegenaan lopen. Voor de uitdagingen die het vaakst genoemd worden, financieren we onder andere onderzoeken en praktijktesten. Er is bijvoorbeeld aan een nieuwe bollenpelmachine gewerkt en met onze steun wordt er onderzoek gedaan naar oplossingen voor tulpengalmijt. Ook zijn wij partner van Toekomst Bollenvak.” Niels besluit: “Het is misschien niet altijd zichtbaar voor iedereen, maar Keukenhof fungeert als een belangrijke katalysator door de dingen die in ons vak nog beter kunnen, net dat zetje te geven dat ze nodig hebben.”

Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u voorbeeldtekst..

“Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst.”

Samengevat

    • Meermalig fust

    • Duurzame verpakkingen

    • Warmtepompen

    • Zonnepanelen - in geval van Unex ook batterijen voor de opslag van groene energie

    • Show met producten van alle biologische telers

    • Afgelopen seizoen; alleen inzet van biologische middelen in Keukenhof

    • Keukenhof is etalage sector naar de wereld

    • Organisatie Nationaal Bloembollen Congres

    • Innovatiefonds beschikbaar gesteld door Keukenhof met daarin onder andere programma ‘ondernemers in de lead’

“Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst. Deze wordt later vervangen door de uiteindelijke tekst, die nu nog niet bekend is.”