FAM Flower Farm:
pure promotie voor het bollenvak

Interview

Wie Linda van der Slot en Marlies Weijers van FAM Flower Farm in gesprek met Bettina Lenk, eigenaar Duits PR-bureau Bettina Lenk Public Relations
Waar Noordwijkerhout Zuid-Holland
Wat Over de manier waarop het bollenvak zich positioneert in de markt

Marlies Weijers en Linda van der Slot van FAM Flower Farm onderscheiden zich in de Europese afzetmarkt met een sterk consumentenmerk. Ze positioneren bollen niet als een product maar als een beleving. Een beleving die een mix is van hun persoonlijke verhaal en een visueel sterk en tot in details uitgewerkt concept waarin de bloemen (en niet de bollen) de hoofdrol spelen. Deze positionering levert niet alleen waardevolle free publicity op in vooraanstaande Europese lifestylebladen én tv-programma’s. Het is ook de pijler onder een succesvolle webshop. Via dit online verkoopkanaal bereiken zij een groeiende groep Europese consumenten, die vooral dahliaknollen en bloembollen rechtstreeks bij de bron kopen. Bettina Lenk, eigenaar van het Duitse PR-bureau waarmee FAM Flower Farm samenwerkt; “Marlies en Linda hebben de Duitse afzetmarkt vergroot: ze hebben bloembollen aantrekkelijk gemaakt voor een jonger publiek.”

Bijna alle communicatie van bollenkwekers gaat over de handel
Het begon allemaal in 2017 tijdens het jaarlijkse etentje van een groep vriendinnen die elkaar van de middelbare school kennen. Marlies en Linda, beiden getrouwd met een bollenkweker, raakten die avond in gesprek over de manier waarop het bollenvak zich positioneert in de markt. Marlies: ‘Bijna alle communicatie van bollenkwekers is gericht op de handel en gaat over de bollen en het bollenvak, niet over het eindproduct de bloemen. Onze eigen mannen posten op Facebook bijvoorbeeld berichten over de start van het rooiseizoen en de aankoop van een nieuwe trekker.’  

Linda van der Slot

  • Marlies en ik vullen elkaar goed aan. Marlies heeft bouwkunde gestuurd en jarenlang als projectleider bij een aannemer gewerkt. Ze kan goed organiseren en neemt dan ook voor een groot deel de administratie, personeelsplanning, orderverwerking en logistiek voor haar rekening. Ik heb een achtergrond in de marketing en houd me wat meer bezig met bijvoorbeeld de webshop, social media, PR en adverteren. Tegelijkertijd zijn we allebei echte doeners en houden ervan om snel te schakelen. We vergaderen via whats app en worden nog steeds blij van alles wat we doen.

  • Onze mailbox is een project op zich, die puilt uit van de reacties en vragen van onze klanten. Mensen delen persoonlijke verhalen over wat onze bloemen voor hen betekenen, dat inspireert ons iedere dag. De vragen die we krijgen zijn uiteenlopend, van ‘geen idee wat ik moet doen’ en ‘hij doet het niet’ tot detailvragen van mensen met echte groene vingers. We beantwoorden ze allemaal zelf, met liefde. Ook de kritische vragen over het gebruik van gewasbescherming en dergelijke. We vertellen altijd het eerlijke verhaal, dat wordt gewaardeerd.

  • Bolbloemen zijn de mooiste producten om mee te werken; we verkopen veel meer dan een bol. We verkopen de belofte van een prachtige bloem die erin schuilgaat: een bloem die met de juiste behandeling en aandacht tot bloei komt. En er net zo prachtig uitziet als de bloemen op de foto’s die we delen. Geluk die je zelf kunt kweken in je eigen tuin!

Betina Lenk

  • Marlies en Linda zijn er als een van de weinige bedrijven in geslaagd om aan hun merk een authentiek en eerlijk verhaal toe te voegen. Er zijn weinig merken die zoveel volgers hebben op social media en zo verweven zijn met hun achterban. Dat is veelzeggend en terug te zien in het aantal publicaties en tv-items die we met onze gezamenlijke inspanningen realiseren

  • In Duitsland zijn consumenten in toenemende mate geïnteresseerd in sustainability. De zogenaamde slow flower movement is een trend aan het worden. Vooral onder jongeren. Zij zijn van de DIY (do it you own) en doen niets lievers dan zelf eigen bloemen en planten telen. Marlies en Linda communiceren open en transparant over de duurzaamheid van hun bollen. En dat verhaal slaat aan.

     

  • Het uitpakken van een pakketje van FAM Flower Farm is altijd heel leuk om te doen: het maakt mij en andere mensen blij. Net zoals de bloemen die uit de bollen groeien. Een aanblik erop en je voelt je direct (nog) een stuk beter.

Marlies Weijers  

  • FAM staat voor familie én voor feminien. Het staat symbool voor onze wens om met onze vrouwelijke touch de schoonheid van bloemen te laten zien aan bloemenliefhebbers over de hele wereld. En onze prachtige producten toegankelijker te maken voor een groter publiek.

  • De samenwerking met Weijers Blooming Dahlias en Van der Slot Lisse is een optelsom met een hoge uitkomst. We versterken elkaar. Onze mannen kweken niet alleen de bollen die wij voor een deel via onze webshop rechtstreeks verkopen aan consumenten, ze stellen ook hun faciliteiten beschikbaar aan ons bedrijf, zoals kantoor- en schuurruimte, kratten en heftrucks. Wij promoten op onze beurt de producten en delen het verhaal achter de kwekerij: wat is er nodig om kwaliteitsbollen met respect voor natuur, mens en milieu te kunnen kweken. We vertellen bijvoorbeeld open en transparant hoe we omgaan met de bodem, het water, het klimaat en met nieuwe technologieën en welke duurzaamheidsprincipes we hanteren.  

  • Onze missie is simpel: we willen iedereen laten ervaren hoe magisch bloemen zijn. Want bloemen brengen geluk, kleur en vreugde, waar ze ook groeien. Dat we daar dagelijks mee bezig kunnen zijn, maakt mij gelukkig. Onze missie is simpel: we willen iedereen laten ervaren hoe magisch bloemen zijn. Want bloemen brengen geluk, kleur en vreugde, waar ze ook groeien. Onze boodschap naar de consument is dan ook: kweek je eigen geluk! Dat we daar dagelijks mee bezig kunnen zijn, maakt mij gelukkig.

Spread the love for flowers

De dames waren ervan overtuigd dat dat veel beter kon én moest. Ook zagen zij in de social media, dat indertijd opkwam, een unieke kans om rechtstreeks met consumenten in contact te komen. Ze startten een webshop voor de verkoop van de bollen die hun echtgenoten telen: dahlia’s, tulpen en narcissen. De vraag creëerden zij vanaf de eerste dag zelf door op social media sfeervolle foto’s te delen: van de genoemde bloemen (niet de bollen), maar ook van henzelf en hun kinderen in de bloeiende bollenvelden.

Onderscheidend merk
De beelden wisselen zij af met gebruikerstips en verhalen over de kwekerijen van hun echtgenoten. Hun centrale boodschap, Spread the love for flowers, verwerken zij in unieke verpakkingen, informatiekaartjes voor consumenten, een jaarlijks magazine en een Dahlia-boek. Door elke communicatie-uiting te voorzien van een persoonlijk ondertekende boodschap, bouwen zij aan een onderscheidend merk dat niet inwisselbaar is. Linda: “We hadden, en hebben, enorm veel plezier in wat we doen. Dat voelen mensen klaarblijkelijk, op social media werden we binnen de kortste keren door een paar duizend mensen gevolgd

De foto’s zijn kleurrijk, state of the art en sluiten aan op nieuwe trends. Ik zie dat terug in de media-aandacht.
— Bettina Lenk

Volgers die ook kopers bleken, de verkoop via de webshop groeide gestaag. Marlies: ‘We deden in het begin nog alles zelf, van foto’s maken tot het knippen, plakken en vouwen van verpakkingen en het inpakken van de orders. Dat combineerden we toen nog met een baan elders. Totdat we iedere dag tot in de late uurtjes nog aan het werk waren. Linda zegde als eerste haar baan op, ik volgde snel daarna. Daar hebben we allebei nog geen moment spijt van gehad.”

Influencers met 200.000 volgers
Door de authentieke, persoonlijke aanpak zijn Marlies en Linda in de afgelopen jaren bekende influencers geworden met een community van tuinliefhebbers die uit bijna 200.000 volgers bestaat. Een prestatie van formaat vertelt Bettina Lenk, eigenaar van het Duitse bedrijf Bettina Lenk Public Relations. Bettina: “Marlies en Linda zijn er als een van de weinige bedrijven in geslaagd om aan hun merk een authentiek en eerlijk verhaal toe te voegen. Er zijn weinig merken die zoveel volgers hebben op social media en zo verweven zijn met hun achterban. Dat is veelzeggend.”

Bettina legt sinds 2022 de perscontacten voor FAM Flower Farm met Duitse media. Ze maakt daarbij gebruik van de persmappen met foto’s en visuals die door Marlies en Linda samengesteld zijn. Bettina: “De foto’s zijn kleurrijk, state of the art en sluiten aan op nieuwe trends. Ik zie dat terug in de media-aandacht. De nieuwe content die ik aandraag wordt door de meeste redacteuren vrijwel direct gedownload. En er zijn veel verschillende soorten magazines die een redactioneel artikel aan FAM Flower Farm wijden, dat vaak meerdere pagina’s beslaat.”

Marlies en Linda hebben de Duitse afzetmarkt vergroot: ze hebben bloembollen aantrekkelijk gemaakt voor een jonger publiek. Dat hebben ze gedaan door de traditie en kwaliteit van de bollensector te koppelen aan een moderne, visuele en open manier van communiceren, ook over duurzaamheidsuitdagingen.
— Bettina Lenk
  • De free publicity en de social media-inspanningen leiden tot concrete resultaten, zo ervaart Bettina. “Marlies en Linda hebben de Duitse afzetmarkt vergroot: ze hebben bloembollen aantrekkelijk gemaakt voor een jonger publiek. Dat hebben ze gedaan door de traditie en kwaliteit van de bollensector te koppelen aan een moderne, visuele en open manier van communiceren, ook over duurzaamheidsuitdagingen. Zo zijn ze interessant en relevant geworden voor jongeren die zich aangesproken voelen door de zogenaamde slow flower movement en heel graag hun eigen duurzame bloemen en planten telen. Tegelijkertijd voelen ook de traditionele tuinierders zich bij FAM Flower Farm thuis.”

  • De vele publicaties over FAM Flower Farm beperken zich niet tot alleen Duitsland. De herkenbare, kleurrijke foto’s en het unieke verhaal vinden hun weg naar media in heel Europa: van lifestyle magazines tot miljonairsmagazines en nationale en internationale tv-programma’s: ze zijn allemaal geïnteresseerd in Marlies en Linda, en in de bloemen. Een van de redenen waarom ze de bloeiende bollenvelden van hun echtgenoten – op inschrijving - openstellen voor bezoek, inclusief de mogelijkheid om foto’s te maken in unieke, door hen gestylde fotohoekjes. Linda: ‘We bieden dat bewust aan. Mensen vinden het prachtig om midden in de bloemenzee te staan. Tegelijkertijd vinden de foto’s en verhalen van onze bezoekers via social media weer hun weg naar onze community en naar relevante media.” Marlies: “Tijdens de bezoeken besteden we ook aandacht aan het verhaal achter het kweken van bollen. We laten zien wat we aan het doen zijn, ook in de verduurzaming van onze werkprocessen. Onze mannen kweken kwaliteitsbollen, wij kweken bij consumenten respect en begrip voor het bollenvak.”

  • In de acht jaar dat FAM Flower Farm bestaat, is het assortiment in de webshop uitgebreid met onder andere Alliums, Muscari, Gladiolen en bloemenzaden. Ook het aantal kwekers met wie de beide dames samenwerken is gegroeid. Een proef met de verkoop van bossen tulpen, vond geen gevolg. Linda: “We hebben één duidelijke regel: als we iets bedenken waarvan we in de uitvoering niet blij worden, dan stoppen we ermee.”

    De tijd dat ze alles zelf deden, ligt achter ze. Ze werken inmiddels samen met professionele partners voor bijvoorbeeld het drukwerk van de verpakkingen en hun promotiemateriaal, de doorontwikkeling van hun webshop en ICT en de werving van uitzendkrachten die de orders verzendklaar maken. Maar de ontwikkeling van hun merkconcept houden ze stak in eigen hand. Ze maken nog steeds alle foto’s zelf, posten zelf alles op social media, ontwerpen alle promotiematerialen en schrijven alle teksten. Ook beantwoorden ze alle mails en vragen van hun klanten zelf. Marlies: “Onze kracht is dat we onszelf en onze kwekerijen laten zien. Mensen weten dat ze direct van Marlies en Linda en hun families kopen. Doordat we zelf onderdeel van het concept zijn, kunnen en willen we de ontwikkeling ervan niet uit handen geven. Ons merk is niet eenvoudig te kopiëren en mede dankzij die unieke positie kunnen we de prijs die we voor de bollen vragen zelf bepalen.”

  • Terugkijkend zijn beide dames best trots op alles wat ze tot nu toe bereikt hebben. Tegelijkertijd benadrukken ze dat ze slechts een van de vele spelers in de bollensector zijn. Linda: “Het overgrote deel van de bollen die in Nederland geteeld worden, moet door kwekers in grote volumes verkocht worden aan broeiers, groothandelaren en de retail. We zorgen samen voor een groot bereik van onze prachtige producten en we hebben elkaar hard nodig om onze sector goed op de kaart te blijven zetten bij al die verschillende klanten.” Marlies besluit: “We mogen nooit vergeten hoe groot de zeggingskracht van bloemen is en hoeveel blijdschap, energie en hoop mensen daaruit halen. Dat krijgen wij iedere dag weer bevestigd uit reacties van onze klanten. Laatst vertelde een vrouw uit India, tijdens haar bezoek aan onze bollenvelden, dat ze ernstig ziek was geweest. Tijdens haar herstel waren onze bloemenfoto’s op social media elke dag een lichtpuntje voor haar geweest. Een bezoek aan FAM Flower Farm stond daarom hoog op haar bucketlist. Het moment dat ze hier, samen met haar man en kinderen, in relatieve goede gezondheid op het bollenveld stond, was onvergetelijk. Niet alleen voor hen.”

“We besteden ook aandacht aan het verhaal achter het kweken van bollen. We laten zien wat we aan het doen zijn, ook in de verduurzaming van onze werkprocessen. Onze mannen kweken kwaliteitsbollen, wij kweken bij consumenten respect en begrip voor het bollenvak.”

Marlies Weijers

Samengevat

    • Een ijzersterk concept met een authentiek verhaal: centraal staan de mensen achter het merk en hun passie voor bollen en bloemen

    • Bijpassende communicatie-uitingen: van website tot magazine en verpakkingen

    • Social media accounts met ruim 200.000 volgers

    • Volgers krijgen de mogelijkheid om op afspraak een bezoek te brengen aan een dahlia-bollenveld en de kwekerij

    • Een prachtige fotoportfolio van de bloemen (niet de bollen) en samenwerkingen met PR-bureaus in onder andere Duitsland en Polen

    • Free publicity in allerlei soorten Europese en Amerikaanse magazines en items in tv-programma’s (ook internationaal)

  • FAM Flower Farm streeft naar de verkoop van de mooiste bloemen met zo min mogelijk belasting voor het milieu. Duurzaamheid staat centraal in alles wat ze doen – van de kwekerij tot de verpakking van de producten. Er wordt consequent gewerkt aan verbeteringen die bijdragen aan een gezonde aarde, een bloeiende biodiversiteit en eerlijke handel. Speerpunten hierin zijn: vergroten biodiversiteit - een gezonde bodem - minimale verpakkingen - maatschappelijk verantwoord - waterbeheer en biologische middelen en technologie en energie.

Ons merk is niet eenvoudig te kopiëren en mede dankzij die unieke positie kunnen we de prijs die we voor de bollen vragen zelf bepalen.